
Wanneer is er een business case?
Dat hangt af van een aantal factoren.
Er is een business case als het economisch, strategisch en operationeel zinvol is om gebruikte producten, componenten of materialen opnieuw in te zetten. De voordelen (kostenbesparing, nieuwe verdienmodellen, duurzaamheid) wegen op tegen de investeringen en operationele uitdagingen. Iedereen maakt hierbij z’n eigen afwegingen.
Bedrijfseconomisch
Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt kan (product)hergebruik interessant zijn vanwege:
Marktvraag
De markt (B-to-B, B-to-C, overheid) vraagt in toenemende mate om duurzame / circulaire producten en diensten. Steeds meer klanten zijn bereid om hergebruikte producten af te nemen of eisen dit zelfs.
Als voorloper kun je hergebruik als USP, een unieke verkooppositie neerzetten.
Kostenvoordeel
Lagere kosten voor grondstoffen, productie, energieverbruik, afvalverwerking en logisiek
Hogere restwaarde
Producten worden robuuster en krijgen een hogere restwaarde
Onderhoud en service
Het wordt eenvoudiger om onderhoud en service uit te voeren en het wordt makkelijker om hiervoor contracten af te sluiten.
Minder afhankelijk, meer continuïteit
Wordt minder afhankelijk van dure en schaarse grondstoffen en componenten en daarmee je leveranciers of geopolitieke ontwikkelingen.
Voldoe aan regelgeving en compliance
Strengere milieuwetgeving dwingt bedrijven om circulaire oplossingen te zoeken.
Financiële voordelen
Kom in aanmerking voor belastingvoordelen of subsidies.
Schaalbaarheid en efficiëntie
De mate waarin het mogelijk is om producten efficiënt terug te nemen en in te zamelen bepaalt de slagingskans, net als de mogelijkheden om delen van je processen en producten te standaardiseren. Verder kan het zo zijn dat het door samenwerking in de keten mogelijk is of wordt om kosten te delen en daarmee hergebruik steeds interessanter te maken.
Dat hangt af van een aantal factoren.
Er is een business case als het economisch, strategisch en operationeel zinvol is om gebruikte producten, componenten of materialen opnieuw in te zetten. De voordelen (kostenbesparing, nieuwe verdienmodellen, duurzaamheid) wegen op tegen de investeringen en operationele uitdagingen. Iedereen maakt hierbij z’n eigen afwegingen.
Bedrijfseconomisch
Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt kan (product)hergebruik interessant zijn vanwege:
Marktvraag
De markt (B-to-B, B-to-C, overheid) vraagt in toenemende mate om duurzame / circulaire producten en diensten. Steeds meer klanten zijn bereid om hergebruikte producten af te nemen of eisen dit zelfs.
Als voorloper kun je hergebruik als USP, een unieke verkooppositie neerzetten.
Kostenvoordeel
Lagere kosten voor grondstoffen, productie, energieverbruik, afvalverwerking en logisiek
Hogere restwaarde
Producten worden robuuster en krijgen een hogere restwaarde
Onderhoud en service
Het wordt eenvoudiger om onderhoud en service uit te voeren en het wordt makkelijker om hiervoor contracten af te sluiten.
Minder afhankelijk, meer continuïteit
Wordt minder afhankelijk van dure en schaarse grondstoffen en componenten en daarmee je leveranciers of geopolitieke ontwikkelingen.
Voldoe aan regelgeving en compliance
Strengere milieuwetgeving dwingt bedrijven om circulaire oplossingen te zoeken.
Financiële voordelen
Kom in aanmerking voor belastingvoordelen of subsidies.
Schaalbaarheid en efficiëntie
De mate waarin het mogelijk is om producten efficiënt terug te nemen en in te zamelen bepaalt de slagingskans, net als de mogelijkheden om delen van je processen en producten te standaardiseren. Verder kan het zo zijn dat het door samenwerking in de keten mogelijk is of wordt om kosten te delen en daarmee hergebruik steeds interessanter te maken.